Basisonderwijs in groep 1 en 2
Kleuterplein
In de kleutergroepen (groep 1 en 2) werken we met de geïntegreerde methode Kleuterplein.
Met deze lesmethode ontdekken en ervaren kleuters de wereld om hen heen. Kleuterplein werkt doelgericht en planmatig aan álle tussendoelen. Kleuterplein is dus meer dan alleen maar taal en rekenen. Ook aan motoriek, wereldoriëntatie, muziek, voorbereidend schrijven en sociaal-emotionele ontwikkeling wordt spelenderwijs, maar wel ontwikkelingsgericht, gewerkt. Kleuterplein biedt daarmee een uitstekende voorbereiding op en een doorgaande lijn naar alle leerstofgebieden en methodes van groep 3.
Thematisch onderwijs
Kleuterplein heeft 16 aantrekkelijke thema’s die kleuters aanspreken en motiveren:
Seizoenen |
Ontdek de wereld |
Thuis (start) | Water |
Vakantie (start) | Eten |
Een heel jaar rond (herfst) | Gezondheid |
Het weer (herfst) | Post |
Sneeuw en ijs (winter) | Bouwen |
Familie (winter) | Winkel |
Alles groeit (lente) | Dieren |
Op de boerderij (lente | Kunst |
Alle ontwikkelingsgebieden
De Kleuterpleinthema's sluiten nauw aan bij de belevingswereld van de kleuters.
In elk thema komen alle ontwikkelingsgebieden en leerdoelen voor kleuters aan bod.
Ontwikkelingsgebieden | Leerdoelen |
Taal en lezen; | Praten en luisteren, verhalen, klanken en letters, krabbelen en schrijven. |
Woordenschat | Ongeveer 150 woorden per thema: basis- en uitbreidingswoorden. |
Rekenen | Tellen en rekenen, meten en wegen, ruimte en vormen en tijd. |
Motoriek | Fijne motoriek en grove motoriek. |
Wereldoriëntatie | Drie leerlijnen: Hier ben ik, Hier wonen wij en De wijde wereld. |
Sociaal-emotionele ontwikkeling | Onder andere zelfvertrouwen, samen spelen en werken en weerbaarheid. |
Muziek | Muziek beleven, ritme en melodie. |
Routines
Kleuters houden van herhaling. Dit herkent u vast uit de thuissituatie. Bovendien biedt herhaling de kinderen zekerheid en herkenning. Herhaling leidt tot succeservaringen, waardoor bij leerlingen een positief zelfbeeld ontstaat. Een gevoel van "ik kan het!" Daarom werkt Kleuterplein in elk thema met zogenaamde routines. Dit zijn vaste werkvormen die telkens terugkeren.
Registratie
De methode Kleuterplein gebruikt speciaal ontwikkelde registratieformulieren waarmee snel de vorderingen van de kinderen en de registratie van leerdoelen zijn bij te houden. Het biedt de leerkracht vervolgens de mogelijkheid om nog beter rekening te kunnen houden met verschillen tussen kinderen. De aan te bieden activiteiten worden vervolgens daar weer op afgestemd.