Search

Digitale leer- en werkomgeving

Altijd in ontwikkeling
Omdat het onderwijs altijd in beweging en ontwikkeling is, zijn we in de groepen 6,7 en 8 gestart met het aanbieden van ons rekenonderwijs binnen een digitale leer- en werkomgeving. Hierin gesteund door de zeer positieve ervaringen van een pilot in groep 8.
Zowel de leerlingen als de leerkracht zijn unaniem in hun positieve waardering. Na de leerkrachtinstructie gaan de leerlingen de opdrachten digitaal verwerken op een eigen laptop/tablet. De leerlingen krijgen daarop precies dezelfde opdrachten aangeboden als in de huidige (papieren) les- en werkboeken.

           

Directe feedback en begeleiding
Het grote voordeel is dat de leerlingen directe feedback op het antwoord krijgen en hun aanpak dus ook waar nodig direct kunnen corrigeren. De leerkracht ziet en volgt op zijn/haar zogenaamde ‘dashboard’ (zichtbaar op zijn/haar eigen monitor) direct hoe de leerlingen de leerstof verwerken. Het proces kan dus voortdurend gevolgd worden en daarmee wordt het mogelijk veel sneller en gerichter de leerlingen waar nodig extra te begeleiden.

Klaar voor de toekomst
De internet(download-)snelheid is in onze school verdubbeld om de digitale mogelijkheden optimaal te kunnen benutten en ook aan te kunnen bieden wanneer heel veel groepen tegelijkertijd de educatieve (web-based-)programma’s benaderen.

Door deze manier van werken hebben we veel nieuwe mogelijkheden gecreëerd om het gebruik van digitale leeromgevingen verder uit te breiden. Een belangrijke skill in het basisonderwijs van de toekomst.